rakan2 JBBJ

16 April 2011

maresia no xxx desu...

salam... sorry para pembaca.. tak patut betul saya ni, rupa2 ter.. stop kat hajimashite  saja ye.. gomen nasai... sorry.. minta maaf.... macamana pun kita sambung je lah kat hajimashite lagi....
Untuk orang jepun, setiap manusia bukan bersendirian. Kita mesti mewakili sesuatu komuniti, baik negara, kampung atau tempat bekerja. contohnya :


Kalau anda memperkenalkan diri kepada orang lain di luar negara, anda mewakili malaysia, jadi ayatnya :
Maresia no xxx desu. (xxx tu nama sendiri lah...)
レーシア xxxです


Mare-sia (レーシア) = Malaysia (sebutannya mare-shia). 
                                 tak ada perkataan si dalam sukukata jepun. 
no (の) = punya.
desu = seperti biasa, matikan ayat dengan desu.(sebutannya des saja).


Kalau anda mewakili syarikat, letak nama syarikat dibahagian hadapan.
Kalau anda mewakili sekolah, letak nama sekolah pula.
senang kan?
ayat penuh
Hajimamashite
malaysia no nadia to mo shimasu
dozo yoroshiku.


(hehehe siapa nama nadia tu jangan marah ye.. contoh je...)

3 comments:

  1. Hajimamashite malaysia no S.M.K..Sultan Ismail II Kemaman to mo shimasu dozo yoroshiku..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hajimemashite, dozo yoroshiku.
      opps, nama awak SMK Sultan Ismail II Kemaman ke?

      Mungkin lebih sesuai guna :
      Hajimemashite,
      SMK Sultan Ismail II Kemaman no xxxx desu.
      Dozo yoroshiku.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete